Η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 20-30% του συνόλου των θανατηφόρων ατυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ (International Transport Forum – OECD, 2018), με αποτέλεσμα τα όρια ταχύτητας να συνδέονται άμεσα με τη θνησιμότητα και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία.
Υπερβολική ταχύτητα και αστικό δίκτυο
Είναι αποδεδειγμένο ότι η παρουσία φαναριών και διασταυρώσεων δεν επιτρέπει τη μείωση του χρόνου μετακίνησης στην πόλη, ακόμη κι αν αυξήσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου, ενώ η δυνατότητα ενός αυτοκινητόδρομου σε αστική περιοχή δεν ξεπερνά τα 70 χλμ./ ώρα.
Χρήσιμα στοιχεία:
- Η αύξηση της ταχύτητας κίνησης ενός οχήματος κατά 5% οδηγεί σε 10% άνοδο των τροχαίων ατυχημάτων και κατά 20% των δυστυχημάτων.
- Σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ, σε περίπτωση που διερχόμενο όχημα με ταχύτητα 50 χλμ./ ώρα χτυπήσει πεζό, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού αγγίζει το 80%, ενώ εάν η ταχύτητα του οχήματος είναι 30 χλμ./ ώρα ο κίνδυνος περιορίζεται στο 10%.
- Ο οδηγός οχήματος που θα συγκρουστεί πλάγια με ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χλμ./ ώρα εκτιμάται ότι δεν έχει καμία πιθανότητα επιβίωσης, ενώ σε περίπτωση που η σύγκρουση είναι μετωπική, πιθανότητα επιβίωσης του οδηγού ή επιβάτη υπάρχει μόνον εάν η ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 70 χλμ./ ώρα.
Υπερβολική Ταχύτητα – υπεραστικό δίκτυο
Λόγω των μεγάλων ταχυτήτων που αναπτύσσονται, τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στο υπεραστικό οδικό δίκτυο έχουν τις δυσμενέστερες επιπτώσεις. Στην Ελλάδα, περίπου το 1/3 των νεκρών σε τροχαία ατυχήματα είναι από ατυχήματα στο Εθνικό Οδικό Δίκτυο.
Τα όρια ταχύτητας έχουν υπολογιστεί βάσει πολλών παραμέτρων. Μην ξεχνάτε ότι η ταχύτητά σας πρέπει να είναι ακόμη χαμηλότερη από τα όρια ταχύτητας σε περίπτωση που:
- Υπάρχουν έργα στον δρόμο
- Υπάρχουν πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές
- Οι καιρικές συνθήκες είναι κακές
- Ο φωτισμός είναι κακός