%PHOTOCAPTION%

Ιστορικά στοιχεία / Ημερομηνίες Σταθμοί

Η ανάγκη για την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου που θα αποτελούσε τον περιφερειακό δακτύλιο της Αθήνας είχε γίνει εμφανής από τη δεκαετία του ΄60. Βασικοί στόχοι και τότε ήταν από τη μια πλευρά η διευκόλυνση της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου και από την άλλη η περιβαλλοντική ανακούφιση της περιοχής.

Αρχικά το έργο πήρε το όνομα "Λεωφόρος Ελευσίνας-Σταυρού", αλλά στη δεκαετία του '80 με τη χωροθέτηση του Αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" στα Σπάτα, ο σχεδιαζόμενος τότε αυτοκινητόδρομος μετονομάστηκε σε Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων (Ε.Λ.Ε-Σ-Σ). Αργότερα, τη δεκαετία του '90 εντάχθηκε στα σχέδια του περιφερειακού δακτυλίου και η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ).

Με την ενοποίηση των δύο παραπάνω αυτοκινητοδρόμων δημιουργήθηκε ένα ενιαίο έργο που ονομάστηκε "Αττική Οδός".

Το μέγεθος και οι ιδιαιτερότητες της κατασκευής καθώς και το ότι η Αττική Οδός θα διαπερνούσε κατοικημένες περιοχές και χώρους μεγάλης ιστορικής σημασίας συνέβαλαν στο να ταυτιστεί η υλοποίηση του έργου με δυσεπίλυτο γρίφο. Παρ' όλα αυτά, στα μέσα της δεκαετίας του '90, οι "ασκήσεις επί χάρτου" πήραν τη μορφή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου και το έργο πλέον μπορούσε να προχωρήσει στη φάση της υλοποίησης.

Όταν η Αττική Οδός βρισκόταν στη φάση κατασκευής, οι αρμόδιοι Δημόσιοι Φορείς διαπίστωσαν την ανάγκη εκτέλεσης νέων πρόσθετων έργων. Τα έργα αυτά δεν αφορούσαν άμεσα τη λειτουργία της Αττικής Οδού, αλλά κρίθηκε απαραίτητο από το Ελληνικό Δημόσιο να εκτελεσθούν παράλληλα με την κατασκευή της, τόσο για λόγους ευκολότερης υλοποίησης όσο και για λόγους οικονομίας.

Πρόκειται για:

  • Τμήματα του προαστιακού τρένου και τμήματα του ΜΕΤΡΟ, ώστε να λειτουργήσει ο προαστιακός και το ΜΕΤΡΟ πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
  • Την κατασκευή των σηράγγων στον Υμηττό, μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας και την κατασκευή των σκεπαστών τμημάτων στους Δήμους Ζεφυρίου, Αχαρνών, Μεταμόρφωσης, Ηρακλείου, Χαλανδρίου και Βριλησσίων μετά τις προσφυγές των κατοίκων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Το πλήθος των αντιπλημμυρικών Έργων από τα Μεσόγεια μέχρι την Ελευσίνα που θωράκισαν αντιπλημμυρικά όλο τον Νομό Αττικής.
  • Ρυθμίσεις και διαπλατύνσεις στις προσβάσεις και στις εισόδους προς την Αττική Οδό.

Ημερομηνίες Σταθμοί

  • 28/02/1995 Υποβολή Προσφοράς
  • 26/03/1996 Ανακήρυξη της Κοινοπραξίας «Αττική Οδός» ως αναδόχου του έργου
  • 23/05/1996 Υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης - Έναρξη εκτέλεσης προδρόμων εργασιών
  • 23/07/1996 Έγκριση δανειοδότησης 220 δισ. δρχ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
  • 16/12/1996 Νομοθετική κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης με το νόμο 2445/96
  • 31/08/1997 Έναρξη εκτέλεσης εργασιών τμήματος Περιφερειακής Υμηττού
  • 19/09/1997 Έναρξη εκτέλεσης εργασιών τμήματος "Παλλήνη - Σπάτα"
  • 18/12/1997 Υπογραφή κύριας δανειακής σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
  • 01/10/1998 Έναρξη εκτέλεσης εργασιών τμημάτων από Ελευσίνα έως Παλλήνη
  • 06/03/2000 Οικονομικό κλείσιμο για τη δανειακή χρηματοδότηση. Καταβολή πρώτης δόσης δανείων
  • 04/08/2000 Διοικητική Παραλαβή προς χρήση τμημάτων Γέρακα - Παλλήνης και Παλλήνης - Α/Δ Σπάτων
  • 28/02/2001 Εγκαίνια τμήματος "Γέρακας - Αεροδρόμιο" της Αττικής Οδού
  • 18/03/2001 Έναρξη λειτουργίας τμημάτων "Γέρακας - Σπάτα" και "Λ. Κύμης - Μεταμόρφωση" άνευ διοδίων
  • 19/03/2001 Εφαρμογή καταβολής τελών διοδίων
  • 25/04/2001 Παράδοση τμήματος Περιφερειακής Υμηττού από κόμβο Γλυκών Νερών έως κόμβο Λεονταρίου. Πλήρης λειτουργία κόμβου Αεροδρομίου Σπάτων
  • 15/05/2002 Πλήρης λειτουργία τμήματος "Γέρακας -Σπάτα". Παράδοση κόμβων και σταθμών διοδίων Παιανίας και Κάντζας
  • 25/05/2002 Λειτουργία αυτοματοποιημένων συστημάτων διοδίων
  • 25/05/2002 Παράδοση Τμήματος "Λ. Κύμης - Γέρακας". Παράδοση Περιφερειακής Υμηττού
  • 31/01/2003 Παράδοση Τμήματος "Ελευσίνα - Μεταμόρφωση"
  • 03/09/2003 Παράδοση Δυτικού κλάδου Περιφερειακής Υμηττού. Πλήρης λειτουργία κόμβου Δουκίσσης Πλακεντίας και πλήρης λειτουργία Αττικής Οδού